!OPĚT SPŘÁTELUJI!

Spore: Tvoření příšerek - recenze

15. září 2008 v 19:23 | Radarus |  Recenze z Pc games
sporelogo Být stvořitel, jistě skvělý pocit, který prozatím mohl cítit pouze bůh (v některých náboženstvích ne, ale v křesťanství rozhodně). Rozhodovat o podobě, počasí, náhodě a nevím o čem všem ještě. Nakonec podle Bible stvořil člověka a ten je jak známo potvora zvídavá, takže si řekl: "Proč bych nemohl být jednou stvořitel já?". Tohle si řekli i vývojáři z Maxis a tak se rozhodli vyzvat pána boha na souboj ve stvoření a to digitálním. Odvedli dobrou práci a naleznou jejich duše klid? Nebo vše zpackali a na jejich duše už čeká všemocné peklo? Na to se pokusíme odpovědět, vítejte v dnešním průvodci stvoření!

Je to hra? Nebo není?

Co to vlastně ten SPORE: Tvoření příšerek je? Když pravý SPORE má vyjít až letos v září, říkáte si. No, odpověď je snadná a přesto složitá. SPORE: Tvoření příšerek (dále už jen STP) je jakási ochutnávka k připravované hře SPORE, pokud o té nic nevíte tak jen ve zkratce se jedná o simulátor cesty organismu od malinkaté buňky bojující o svoje přežití ve velké louži, až po obrovskou civilizaci kolonizující sousední, ale i vzdálené planety. Odpověď na otázku z nadpisu je tedy, že STP není samostatná hra, jde pouze o editor pro tvorbu příšerky, která se bude trmácet krs plnou hru. Editor bude součástí i plné hry, ale jako chytrý marketingový tah byl uvolněn už nyní, aby upozornil na přicházející plnou hru. Tím jsme se dostali k tomu co je na editoru asi nejvíce kontroverzní. A to že je zpoplatněn částkou 150 Kč v krabicové verzi dostupné v běžných prodejnách. To není vysoká částka, ale vezmu li v potaz, že se jedná o pouhý editor, který se svojí herní dobou, pokud opravdu bezhlavě nepropadnete tvoření příšerek nemůže rovnat béčkovým ani céčkovým titulům, nejsem v tomto směru přesvědčen že, jde o správný krok. Ale teď zanechme peníze, marketing a reklamní špínu a už rychle do editoru, ať se podíváme, jak bude vypadat právě ta naše příšerka!
obrazek
obrazek
obrazek

Kde mám sakra to chapadélko aneb, být pán bůh není žádný med.

Poté co zdárně projdeme procesem instalace, která netrvá nikterak dlouho se nám zdárně otevřela cesta do kuchyně pána boha, zde se ovšem schovávající za textem "Vytvořit novou příšerku". A právě tady je zapotřebí zmobilizovat každou kreativní buňku, protože jinak naše potvůrka nebude originál a zapadne do šedého průměru někam mezi obyčejné koně. I když pochybuji, že se něco obyčejnějšího než " Papouškomongolosuprapes" vytvořit nedá vaše kreativita zde bude zapotřebí. Nejdříve si vybereme trup našeho miláčka, na výběr máme baculaté, dlouhé nebo jakkoliv jinak odlišené. Hned potom co jsme s trupem spokojení je načase trochu upravit páteř a tvary. Páteř můžeme libovolně zakroutit, protáhnout, nebo zkrátit. Což ovšem pokaždé samozřejmě změní podobu příšerčiného trupu. Když jsme spokojeni s tvarem, můžeme ještě upravit množství hmoty (zřejmě masa) okolo jednotlivých obratlů. Přesto že takto může příšerku celou nafouknou hra by si podle mne zasloužila větší možnosti co se týká velikosti, otázkou je jestli to není nezbytný tah pro plnou hru, kde by obrovská příšerka byla neomezeným vládcem těch menších, u tohoto pokárání je tedy veliký otazník.
obrazek
obrazek
obrazek
Nyní už můžeme na trup připevňovat nezbytné genetické vybavení jako nohy, oči, tlamy, klepedýlka, ostny, drápy, květinky, krunýře a všelijaká další vylepšení pro které se jen těžko hledají názvy. Spočteme-li poté kombinace všech těchto serepetiček včetně trupů, které můžete také částečně upravovat dostaneme sta tisíce, troufám si říci i miliony kombinací (na přesném čísle už týden pracuje jeden počítač NASA s IP adresou 123.456.789.0). Je tedy jasné, že pravděpodobnost že s někým vyrobíte stejnou příšerku, je téměř nulová. Máme tedy už krásnou příšerku, přesto bychom rádi ještě přidali další ploutvičku, ale ejhle máme překročený genetický limit. Ano čeká nás další pojistka proti tomu, aby jedna příšerka byla nějak výrazně dominantní nad ostatními, je tu také genetický účet, z kterého platíme jednotlivé součásti našeho digitálního miláčka, ale v editoru se my zdá asi nevyčerpatelný v kombinaci s genetickým limitem. Možná se vám na vaše útočné a popichovací jazyky dostává otázka "Proč není počet součástí příšerky neomezen?" odpověď je oproti té na otázku ze začátku článku velice jednoduchá. Je to, protože každá součást těla přidává příšerce určité body do statistik a velkým počtem doplňků by nám vznikl jakýsi nadsamec, který by totálně zhroutil ekosystém.

5. dne vzal bůh do ruky štětec

Nejen tvary a doplňky se získávají přátele a přítelkyně, je zapotřebí taky trochu vypadat k světu a tak musíte do ruky vzít štětec a nabarvit svého potvoráka do nějakých módních barev (doporučení od módní policie, pruhy prý letos nefrčí). Můžete nastylovat jak potvůrku celou, pak její jednotlivé části aby byla opravdu šit, když barva zaschne, můžeme pokračovat směle vstříc životu, tedy spíše konci "hry".

7. dne si bůh řekl, že internet je skvělá věc

Myslíte, že to je konec? Ne není, konec bude, až moje klávesnice vypoví službu, teď je načase příšerku otestovat. To spočívá v možnosti projít se se svým výtvorem ve vyhrazeném prostoru, zatancovat si několik tanečních figur a podívat se jak se příšerka raduje, jak je smutná nebo jak se bojí. Až si příšerku dost užijete, můžete si jí nafotit, natočit a dokonce nechat zanimovat jako obrázek ve formátu GIF, rozhodně zajímavá věcička. Něco vás ale možná zaujme ještě víc a to možnost své videa nahrané při hrátkách se svým stvořením přímo ze hry nahrát na YouTube a podělit se tak o ní s přáteli a zbytkem světa. Rozhodně bod pro vývojáře!
obrazekobrazekobrazekobrazek

8. dne se bůh rozloučil a šel domů

Zdáli se vám že předchozí text připomíná spíše popis než recenzi nebo dojmy, máte pravdu. Ono zrecenzovat hru - nehru, za cenu-necenu, která se navíc nedá přirovnat k ničemu předchozímu je dosti složité, přesto myslím, že nějaké ty názory zde byli, ono vlastně hlavním smyslem článku bylo vás s hrou seznámit jako předvojem něčeho inovativního a nového, já mám rád hry inovativní a nové a proto jsem spokojen. Jedinou výtkou by snad mohlo být uvedení na samostatném DVD za samostatnou cenu, sympatičtější by bylo bezplatné digitální šíření, ale ze sympatii se vývojáři nezaplatí a hra nevyrobí, proto tento marketingový krok tak trochu chápeme.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Annetka Annetka | 17. září 2008 v 18:13 | Reagovat

hezky ale asi si to nekoupim zda se mi to jako nuda:-(:-sims je  na 100000000% lepsi

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama